Sunday, March 29, 2009

Sorry....

Jeg er visst bra dum, jeg….

Kort oppsummering av tidlig kveld her i residensen:
Helten(..min mann):- Det er mørkt hos naboen…
Meg: -Mja…sier du det…(?) Da er de vel ikke hjemme da, konstaterer jeg tørt og ganske så uinteressert..mens jeg putter inn klesvask til tørking i tørketrommel, og setter nok en maskin på vask….
Helten: -Jeg mener…det er mørkt hos ALLE naboene…
Meg: -Oj, kanskje strømmen som har gått. Ja de har jo drevet og gravd og jobbet med noen kabler i nabolaget…(*Takker de høyere makter for at strømmen ikke har gått hos oss også, mens jeg feirer med å sette musikken på anlegget, kjøre på oppvaskmaskinen og samtlige spoter tennes i leiligheten…*)
Helten: Okei. Ja, jeg kjører en tur oppå "tanken" og fyller bensin.. See you later…
Meg: Yepp. *Setter meg foran tvn med fjernkontrollen og underholder meg selv….*
Hallo?! Earth Hour (link), var det visst noe som het…. Det hadde jeg heeelt glemt. Jeg som (liker å tro at jeg..) er så flink å ta hensyn til miljøet, som tar beina fatt så ofte jeg kan, som kildesorterer, som bare har én bil, én tv, én pc, ingen varmekabler i gulv (annet enn på badet) og ei heller har jeg innrammet hele utsiden av huset vårt -eller oppkjørselen vår- i den reneste "lysfontene" av spoter.... (Så da passet det liksom litt dårlig at vi akkurat i dag skulle være de eneste som lyste opp hele "bygda" her...!) Og faktisk : jeg som bare vasker klær knapt en gang i uka, og tørker de ute på snora-vanligvis!! Hvordan kunne jeg glemme det? Hvor treg går det an å bli….

Og iroisk nok må jeg bare konstatere at selv akkurat den naboen med de fem bilene, som til min store "glede" har som fulltidshobby å stå og ruse bil dagen lang, har deltatt med iver og "glød"--.
Kanskje var det allikevel nettopp han som trengte det mest?
For litt av poenget med denne Earth Hour må jo være at hver og en av oss bidrar litt med det vi kan i hverdagen, og ikke kun denne korte (og oppskrytte?) timen..
Jeg er jammen spent jeg………….:)
Fra Hundefronten:
M
ja, litt lydighet har det jo blitt – om ikke annet 5-10 minutt hver dag. Vil at de vanlige grunnmomentene skal sitte godt, så terper litt på det med klikkern. Og klikkertrening kan jeg virkelig ikke få fullrost! Hvilken genial måte å trene hund på..! Til og med lille Huskymor er helt med når den tas frem, og her om dagen toget hun som den største selvfølge etter han da vi trente litt lydighet inne...Stor stas å trene samtidig! Langdekken er iallefall blitt fin, og glunten har blitt litt raskere til å slenge ned ræva når jeg gir han beskjed om det.. :)

Annet enn det har vi hatt noen lange, flotte turer inn i marka på trekk. (12 km et par dager, og bare 2-6 km enkelte andre dager i form av trekk eller sedvanlig rask gange...Spor og feltsøk har det også blitt noen runder med. Sporet var det vel ingen som var 100% fornøyd med. La ut 5 objekter. 150 meter rett frem på bare isen(vei) og null fert (veldig høye krav kanskje, men er jo noe han bør beherske…) og så 4 vinkler. (i alt 200m) …Og ingen kong i sluttspor, fordi mor hadde gleeemt den hjemme….(KRISE!) I alle fall hadde jeg gått opp ruta sånn at jeg gikk sporet tilbake til bilen ganske så nært (maks to meter unna) der jeg hadde lagt sporet –fordi jeg ikke ville ut i snøen og grynne til livet... Kanskje ikke rart det ble VM i bakspor da, for småen var overivrig på å sjekke ut nettopp disse sporene- han skulle nemlig bare ut til venstre og ikke til høyre der sporet begynte- og sjangla i vei som den fylliken..for å få med seg..det meste! Joda, intensiteten på topp, men det er jo ikke bakspor han skal gå da... I alle fall: da vi etterhvert kom til vinklene og avstanden til "tilbakesporet" ble større gikk han spor med nesa i isen så det suste. Alle apportene ble riktignok funnet, så sånn sett var det vel bra… Men det blir kanskje mye forlangt at han skal gå sporet perfekt når underlaget er helt grellt,( samt masse overtråkk fra andre mennesker og dyr, tisseflekker og u name it, men det er sånt han vanligvis ikke bryr seg om eller skal bry seg om! )- også var det altså disse "tilbakesporene" rett opp i nesa på han da...
neste dag la vi ut felt. Ca 100x100 m, i snø….tråkket i vei på kryss og tvers inni tjukkeste granskauen. Det ble fire oppsøk på rappen med kun to objekter ved hver runde.(Pinner-Alle funnet og han apporterte/avleverte supert!) Det var andre boller! Storma i vei…dvs. ved første runde løp han i vei og avsøkte området nokså nøye med nesa i bakken..men i neste slag var det overvær som gjaldt. Mulig det blir sånn når man roter med spor og søk samtidig… Men at gutten er flink og har god drive er det ikke tvil om! Han ELSKER denne formen for jobbing, og bare det å få lov å gå sporet/søket i seg selv er belønning god nok for han! Helt herlig å se! Blir spennende å se om han greier prestere det samme som Caro-å kunne forsette å gå sporet selv over viltspor…(!)
Den godeste Caro presterte nemlig engang også å gå forbi trynet på en grevling! (...ja han så den, og ja han hadde jaktlyst så det virkelig holdt – men sporet og jobbing betydde ALLTID mest- i hele verden!) Samme "tunell-synet" hadde han også når han svømte etter pinner midt gjennom andeflokken- han som ellers ville gjort det som stod i sin makt for å ta de.. Jeg er så glad for at jeg har fått en hund med samme intenisteten og den voldsomme gleden over å jobbe som Caro hadde, blir nesten helt rørt her jeg sitter… (Takk
Lotta, for en super hund-på alle måter!)
...Og nå må snøen snart forsvinne så vi kan komme oss i vei og trene litt med andre mennesker og få litt tips og råd! Jeg vil på kurs!.... og jeg vil ha ordentlig vår og sommer!

Alle bildene hentet fra "National Geographics Picture Of The Year". Desverre vet jeg ikke hva fotografene heter slik at jeg kan referere til hvem de her. (Og det burde jeg jo - strengt tatt!)
Iallefall får de symbolisere litt av den vanvittig vakre skaperverket og naturen planeten vår har å by på... Det sier seg selv at vi alle får gjøre vårt beste for å ta vare på den...!
"Sorry" : Madonna, 2005

4 comments:

Susanne och Pebbels said...

Vad mörkt det är hos grannarna...hihihi! Hos oss var det tvärtom, hemma hos oss var det släkt och vi hade levande ljus, men grannarna hade alla lampor på.

Kände mig lite duktig när jag stängde av TV n fast det var Expedition Robinson ;)


KRAM

Jennie & Exxa said...

Hej!
Ja det ska bli kul men jag har ganska låga förväntningar då Exxa säkert kommer springa ett litet ärovarv så fort hon kommer lös på planen :) Men det blir ju bra träning inför de officiella tävlingarna sen. Tro det eller ej men jag bor bara några mil från Mariestad, i en liten by som heter Götene :)
Exxas mamma är parad med en hane som heter Mithril, kommer från kennel Snörök i Norge (http://www.snorokk.net) som faktiskt är ganska lik Exxa tycker jag så visst är man sugen på en liten... Jag kan förstå din man där! De är ju så fruktansvärt söta som små.
Vi bor i lägenhet så Exxa bor inne hela tiden, det funkar jättebra men det syns ju på pälsen tyvärr, den är inte alls lika tjock och go som hennes syskons pälsar som bor ute. Men det kommer väl om man hittar hus på landet någon gång :)

Anna&Odjuren said...

Jäklar sånna vackra bilder!!!
Faktiskt får även jag skämmas... glömde ju oxå bort det där med Earth Hour....

jaaa, vi vill oxå ha bort snön!!! Längar verkligen tills man kan börja lägga ordentliga spår!

Ah okey! Som sköterska?? Många patienter som tycker det är scary?
Putte har ännu inte gjort sin MR, nån gång under april skulle det bli av.
Väntar spänt på resultat...

Kram!

Susanne och Pebbels said...

Du är utmanad! KRAM

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin