Saturday, March 14, 2009

Hunting High And Low!

Far og Marco går lydighet...
Trodde aldri jeg skulle bli lei snø...men det ble jeg altså! Og det til gang! Og mye fordi jeg er ivrig på å komme igang med søk og sportrening med småen. Tross holke og slaps tok jeg han allikevel med på en parkeringsplass i nærheten av skaukanten og la inn noen oppgaver for han. Ikke rare ferten å få sikkert; absolutt ingenting som het knust vegetasjon..utelukkende overnevnte underlag. Vindstille var det også. Siden dette ble ca årets først spor gikk jeg ut ca 200 m i mest mulig rett linje langs en vei, og la inn kun to vinkler. 5 sporpinner på ca 12 cm i lengde ble lagt ut. Kan tro Marco var både vill og glad da han skjønte hva som var på gang...leeenge siden sist nå!!
Oppsøk til sporet gikk fort! Når vi så var igang var nesa dyp og fin...og lina alt annet enn slakk...!Til tross for at han var sugen på spor og omtrent i sela, konsentrerte han seg fint -og fant,plukket opp og avleverte alle 5 apportene. Dvs i ene vinkelen surret han vel en hel del pga mye overtråkk og underlag med lite fert i. Men han gir jo aldri opp, så jeg lot han få jobbe seg inn....

"Kjapp sitt under marsj":"....Også sitter du her mens jeg går fra deg...."

Neste oppgave var å se om jeg fikk inn en halsmelding på gjenstand. (Vi har tyvtrent litt inne på oppsøk av gjenstander som ligger plassert litt høyt og lagt inn halsmelding her... Dessuten melder han jo når vi kjører personsøk) Og det gikk kjempebra! Marco inn i buret på bilen og jeg utav syne. Gikk så opp et kort felt i snøen (ca 200 m. inn i skogen fordi jeg ikke orka grynne, he he)og gjemte bitepølsa hans langt oppi et tre..vel 2 meter opp, liggende å hvile på to grener .(...hva man ikke finner på..hehe) Marco ble så satt i søket og gjøv på med stor innsatsvilje; han har jo ei kanonfart og han gir seg virkelig ikke før han har funnet gjenstanden! Forskjellen nå var at jeg for det meste har kjørt på med lav nese, og nå skulle nesa opp! Men han fiksa det flott, og markerte på treet og bitepølsa ved å sette seg ved siden av og gi halsmelding(sv.:skallmarkering )- intenst! ...Dvs først forsøkte han vel ganske tappert å KLATRE oppi treet!.. og fikser man det ikke selv får man gi beskjed! Og der har han jo skjønt sammenhengen...

Etterpå ble det fest og dragkamp med bitepølsa-som han jo ikke har sett på lenge. Ruska og reiv så det stod etter og var helt i himmelen!(...og mor nesten utslitt-han er jo stor og sterk gutt blitt!!) ---men klart man blir sliten når man prøver "løfte" hele 40 kg hund i bitepølsa...

Jaha, det kan vel gå-selv om man har lopper i blodet... Aldri så lite foroverbøyd! Boooooring!!!
Neste objekt var et par fjellstøvler. Også de gjemt i et tre. Ble intenst søkt opp,og fikk gitt "klar beskjed" i form av halsmelding/skallmarkering om at han var i mål!

Så er saken; hvordan legger man opp til halsmelding (sv:skallmarkering) av objekter på bakken(eks en ryggsekk) uten at han begynner å slepe de med seg? (mistenker nemlig at han kommer til å gjøre det) Noen tips?! Det blir jo mye som å rundere det, bare at det er en gjenstand som skal varsles på og ikke en figurant. (Jeg vet det er noen veldig fagkyndige bruks-eksperter innom heriblandt så hadde vært suverent med et tips!) Når man er alene og virkelig i nøden og ønsker lære dette inn hos hunden.. Eller må jeg rett og slett ha hjelp her, troppe opp på Brukshundklubben og lære oss å rundere ordentlig og ta dette etterhvert? (Det hadde vel egentlig ikke vært så dumt, ettersom jeg absolutt trenger litt drahjelp og veiledning!)

Kanskje litt mye på engang,(liker ikke å trene spor og søk samme dagen da jeg ikke vil han skal bli forvirret over "hva er hva"...dessuten er jeg ikke akkurat superkyndig og småen er jo realtivt ung og fersk i gamet) men fikk på toppen av det hele lagt inn litt lydighetstrening med det resultat av hele tauet til kongen løsna....trallala! Gjett tre ganger hvem som vant drakampen og ble "the lucky winner"? Trente de vanlige momentene (innlegg litt under) inkl sitt og dekk under fort gange. Og det gikk helt fint for lille urokråka med lopper i blodet. Forsøker legge inn et dekk ved å stampe med ene foten i bakken, og dekken er han jo som kjent ikke kjappeste gutten i klassen på, men det kommer seg...tror jeg! Også dekk på avstand jobbes med. Belønte med godbiter for at det ikke skulle koke over i toppen. Og etter alle momentene var gjennomført;den elskede kongen.... Steingal etter den kongen, og klatret og hoppa i full galopp oppi 2-3 meter høye snøskavler for å få fatt på den - han gir seg virkelig ikke på "tørre møkka"!. (Hvilket også resulterte i litt gratis-oppsøk, da den selvsagt forsvaaaant under snøen)

Jiiiiiiihaaaaaaa...........KONG!!!!!
KING KONG! (=MARCO)

Svært fornøyd gutt da vi kom hjem. Han trengte helt klart litt hodearbeide etter tre dager med ski-/ og trekk denne uka. Ja, dvs far i huset skal bestille slede til neste år.....som ser slik ut:

Tror du han gleder seg?! Japp, omtrent som en unge i godtebutikken - snakker ikke om stort annet ft... Og hva med Marco ,tenker jo selvsagt jeg!! Marco er jo "min"!!!!!! (Hysj,hysj! ) Og JEG vil også slippe til med andre former for trening med ham... Må vel gi etter da og la han få en trekkhund til da....? Og schæfer er jo gode trekkhunder de også...! HMMMM!!!
"...Og den er MIN - og baaaare MIIIIN!!!!!!!!!"
(Bilder fra lydighetstrening tidligere denne uka. Sorry, var ganske overskyet og seint på dagen så bildene ble vel ikke optimale akkurat.
Får desverre heller ikke til å fotografere alene mens vi trener i søket!)
God helg til dere som titter innom her! :)
Dagens høydare:Cecilia Brækhus som tok VM tittelen i boksing, kvinner, i dag!!
OG Inger-Marie Haaland som vant hele Finnmarksløpet, 1000 km. for noen dager siden. Helt rått! (GIRL POWER!)
"Hunting High And Low": A-ha, 1985

4 comments:

Susanne och Pebbels said...

Vad duktig han är! Men jag ser inte dig någonstans ;) Jodu, jag är också driiiit lei på snö :D

Våren är varmt välkommen!

Anna&Odjuren said...

Ah så fint fotgående! Han går så nära och fint :)
Tycker att Tora håller sig liiiite väl långt bort, men det ska justeras :D
Tyvärr så har jag inte tips på vad du kan göra med Skvallerträningen..
Jag vill oxå ha bort snön så man kan börja träna spår på allvar!!
Smart att knyta upp belöningen förresten, då får man ju högt huvud av sig själv, riktigt bra! :D

Tack så mycket för spår tipsen, ska köra släpspår så hon blir marknoga!
Hade tänkt att köta viltspår med henne oxå, men det väntar jag med.

Ha en kanon måndag! :)
Kram

ninabakke said...

Koselige bilder :)

Mvh Nina
www.fotoverden.blogspot.com

MAJA said...

DAT: He he,ja det er visst ikke noen tvil om hvem som er "fotografen" i familien... Nytt kamera, vettu og jeg er livredd for det..!Men får få lagt inn noen bilder av meg også etterhvert!:)
Enig, nå må våren komme!Håper det er like fint over der som her ft...deilig sol!:)

Anna:Takk, vi jobber på og hender han slenger litt ut med bakdelen. Takk for tips i din blogg om å belønne med venstre hånd! At jeg ikke har tenkt på det!?! :)Lykke til med sporet!Spor og søk er skitgøy!

Nina:Takk! :)Blir nok i overkant mye hundebilder i en mer eller mindre hundeblogg-og så veldig finpussa er det sjelden de blir under trening!:)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin