Tuesday, March 24, 2009

Where The River Flows...

....Og hva gjør man så når våren banker på døra her på østlandet? Man pakker selvsagt sekken og drar til fjells- for å oppsøke mer vinter.....! Dvs; forrige helg fikk vi en solid forsmak på påsken i det vi tok turen til Telemark for å gå på ski med hundene i fjella... Noe vi lenge har sett frem til å gjøre! Vi satset oss hovedsakelig inn på Haukeli og Hovdens langstrakte hvite vidder og fjell.... og nettopp fjellet er jo noe jeg som Tromsøværing er oppvokst med rundt ørene, så selvsagt vekker det til live minner og dette med å "føle seg hjemme"... Jeg har vel heller aldri lagt så veldig skjul på det at jeg kunne tenkt meg enda mer natur rundt meg enn det vi finner her nede...Selv om jeg sjølsagt ikke skal klage..for vi har da tross alt ganske bra natur rundt oss her vi bor, til tross for fravær av den langt villere naturen Telemark kan tilby!
Og klage hadde vi absolutt ingen grunn til å gjøre i det vi forventningsfulle la ut på tur med niste(inkl. selvsagt enorme mengder "Bamsemums"!), noe varmt å drikke og griseører attåt hundene i sekken - og med knallblå himmel og deilig sol som sørget for noen ekstra fregner i fjeset på undertegnede... Her var det bare å brette opp ermene og la det stå til og virkelig nyte dagene i fulle trekk! Det ble noen kilometer på ski det, dvs når man kjører med hund kan man jo bokstavelig talt bare stå og "cruise" på skiene bak hunden og la de få lov å jobbe på...iallefall over slettene. Herlig!Selv om jeg ikke fikk tid til å gjenta "sukessen" fra i fjor...(se link om du tør...) koste vi oss stort i mer "rustikke" omgivelser enn hva vi til daglig må sies å være vant med. Og det har man kanskje ikke så vondt av heller; uten tv, pc , men med kalde dusjer,én kokeplate til å varme opp vann og mat, sovepose og liggeunderlag, fyr på peisen om kveldene, enkel og god mat(det meste smaker etter en hel dag ute på ski!) så har en jo det fremdeles faktisk veldig bra! Derimot føles det jo som man senere kommer hjem til reneste luxusen...
Ellers må vel undertegnede sies å være bortimot den eneste personen under 80 år som er innehaver av et par TRE-SKI! Vel, inntil trodde jeg vel reelt sett at jeg var det etter (*trommehvirvel*) å faktisk ha registrert flere treski-entusiaster oppi fjellheimen....på min alder! Dvs det var vel knapt to stykker...og kanskje var de allikevel ti år eldre...eller noen år til...:)
Dvs... jeg har riktignok gjennom tidene også vært eier av x-antall mer moderne ski av glassfiber-varianten (både med og uten stålkanter,) men en etter en har de blitt behørig parkert i garasjen mens de utrolig attraktive klenodiene av noen treski har fått fortsette å blomstre i skiløypa og på fjellet opp gjennom årene...iallefall når gradestokken krymper flere grader under null og føret ikke kladder....(DA er det utrolig kjipe saker for en som ikke gidder smøre..
Dårlig betalt fotomodell....
Hemmeligheten er jo selvsagt at jeg da kan grisekjøre som bare det i nedoverbakkene og fortsatt ankomme "mål" i enden av fjellet med "stil" -uten å tryne galant- som diverse andre Helter som fulgte med gjorde..he he. (..kanskje fordi jeg også har gammeldags binding rundt skiskoa...yeah!) Kunne jo bare konstatere det da jeg stakk hue over skuldra på vei ned fra fjellet og samtidig registrere en grønnkledd mann som kavet noe kolosalt med ski og staver i været, mens han kjapt prøvde komme seg på føttene før kona hadde avslørt fadesen...:) Marco og Ulva "moll-koste" seg, naturlig nok. Var riktignok ikke alltid at skaren bar Marco, som gikk tvers igjennom mens dronninga i familien (og det er ikke meg,(?!) men Ulva....) kunne fortsette å spankulere oppå...Han ble nok litt tung, grabben! Her har vi huskymor foreviget utforbi residensen mens hun soler seg og selvsagt (!)nyter alle de 100 biologiske funksjoner som det påstås sola sørger for å sette igang i kroppen! :)

Ut på tur- og nyt solen og lyyyyset, folkens!! ;)

Uthuset ble plutselig et interessant fotoobjekt... Var vel kontrasten med det gamle vakre treet, og skjulet som for lengst har sett bedre tider....Ellers fulgte min gamle HP-digital på slep...
"Where The River Flows": Scorpions, 1996

7 comments:

Anna&Odjuren said...

Åh vad vackra bilder!! :D
Haha, joo ni får väl passa på att njuta av vintern så länge ni kan :p
Ha en kanon dag!

Kram

Susanne och Pebbels said...

Jättefina bilder! Sånt ser man aldrig här. :/

Jag tänkte på en sak när jag såg bilderna. Drar inte Marco er på skidor? Jag ser bara linan som går till lilltösen.

KRAM

Anonymous said...

DAT:Jooo, Marco drar selvsagt-og er sterk så det holder:) Men på ene bildet har jeg sluppet han løs mens jeg fotograferer...og på det andre bildet trekker han "Helten"!:)

...En ting vi ikke har her er like fin skjærgård som St.holm da...!

Anonymous said...

Åh vad härligt och vilen natur och vackra bilder! Ser så roligt ut att ha med hundarna och åka skidor.

Tack snälla för ditt inlägg på min blogg, jo det är tråkigt med Tim men jag börjar så smått acceptera det och tror att det kommer att bli bra tillslut bara han får leva ett gott och aktivit liv ändå trots medicin.

Anonymous said...

Underbara bilder!
Exxa har också (vad kallade du det, löpslinjer?) bara drag i sig, inget showblod alls tack och lov, jag tycker inte att de är så fina. Jag är jättesugen på en liten till men det är så mycket som ska stämma innan man köper valp. Exxas mamma är parad nu med en norsk hane och jag skulle sååå gärna vilja ha en liten halvsyster till Exxa. Men vi får se vad som händer :)

Susanne och Pebbels said...

Vildas tass är inte helt bra så vi har fått börja med kortison. En tablett varannan dag, så får vi se hur vi gör sedan, Inget är bestämt ännu. :/

KRAM

Louisette passion retriever, cat, memory Katanga said...

Lovely fotos huskies, hundar, lanscapes.
greeting from Belgium

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin