Sunday, July 26, 2009

Kondisjonstrening på sykkel...

...Kondisjontrening for HUNDENE får jeg vel presisere. For det går styggfort unna når man har to store og vitale hunder som løper foran og faktisk trekker hele sykkelen -selv med de ekstra antall kilo det måtte innebære... Om man selv rekker å få tatt i så mye med beina, er jo en annen sak...Man henger vel derimot helst mest på bremsene. (Jevnlig utbytting av bemseklosser sier nok sitt...!)"NÅ må du skynde deg!!! Jeg vil løøøpe og trekke meeeeeeer!
Innimellom besøket vårt her har vi faktisk rukket noen turer - og egentlig er vel sykkelen en genial måte å trene hund på når man ikke har mest tid og samtidig vil ha max utbytte av treningen... For ikke å snakke om når man selv er lei av å tråkke kilometervis på beina i alskens terreng. Man kan faktisk bli lei når man labber så mye som det vi gjør og har gjort i årenes løp.... Variasjon er tingen - både for eier og hund vil jeg tro!Fine områder for trekk på sykkel med hund.....
Når det er sagt foregår trekk med sykkel også totalt på hundens premisser. Helst løping i trav, (hmm..har vel en tendens til å bli noen "flying starts") og temperaturen bør som en gylden regel ikke være mer enn +15 grader pga faren for overoppheting av hundene. Marco er dessuten overhodet ikke glad i varmen- og plages nok litt ekstra på grunn av den solide "frakken" han er utstyrt med. (Han har faktisk mer pels enn en HUSKY, så det er sagt...!)
Trekking i tospann
Kan bare signere under at det har vært litt innkjøring for å få dette til å funke uten at det blir rene skjære villmannskjøringa utav det hele. Ulva var godt innkjørt fra før, men det er først i år at Marco har blitt introdusert til det hele - og det har jo med hans unge alder å gjøre. I fjor var han for ung (og VILL!) og vi hadde dessuten ikke fått røntget han. (Han var bare med på et par aleneturer) Marco har jo vært med på trekk og trukket tospann med Ulva i vinter-så det har utvilsomt hjulpet på slik at de nå er vante til hverandre og Marco vet hva han skal gjøre...som å trekke (og ikke leeeeke...) Han var jo en racer på å bite i båndet i startfasen på trekk med sparken.. Inntil far satte han bakerst som "ankerhund" og Ulva litt foran. Passer jo godt ettersom han er tyngst og sterkest, og Ulva altså fra før er innkjørt. (Og kan få den erverdige tittelen av å være "lederhund", he he)
Flinke vovver! Det ble noen kilometer innover skogsbilveier - og oppoverbakker - og full fres i nedoverbakker på returen hjem....
Vann må man ha!
En liten pause i varmen... Marco syns +20 er i drøyeste laget...
... og Ulva spiller "overlegen"......

Fornøyde hunder på tur hjem i buret sitt! (..enn så lenge!:)
.....og nå mases det om MasterTrail og trehjuling....... Det er vel lov å håpe! Kan nok gå med på at det nok føles litt sikrere med en doning. Men først må man vel se og få cashet inn de 40 000 man pådro seg i skattesmell, vil jeg jo tro....

3 comments:

Susanne och Pebbels said...

Härligt, ni måste ju få superbra kondition eftersom ni är ute så mycket med hundarna både i skogen och cyklar med dem. :)

Kan du tänka dig att jag har anmält mig till en tävling nu....Hm, hur ska det gå? Jag är liiiivrädd.

Men , det känns som om Pebbels går i löp snart och isf kan vi inte vara med :)

Kramis!

MAJA said...

Klart at det ska gå bra på tevlingen!:))Kan ikke tenke meg at det IKKE sku gå bra iaf-dere er jo såå SUPERflinke til å trene og stå på! Men jeg skjønner godt du er nervøs-for jeg er jo den samme typen selv! Inte trevligt!
Videon ser jo forøvrig KANONBRA ut--!!:))Men: Ufokusert??Hvor??Når??Jeg ser det ikke!;)
Trener også alltid med skjult belønning i fotgående(og ellers)- gjemmer belønning i lomma/fickan(pocket)-men fikk et tips om å gjemme boll(kong) foran på brystet-skjult inni jakken. Da titter som regel hunden rakt opp på deg og beholder fokus.Har du prøvd det?:)

Kondis ja, he he..jeg har iallefall fått opparbeidet meg verdens største fotball-legger, som du jo vet;)Mannen og hundene er jo i super-puma form, men jeg kunne nok enda vært i i litt bedre form!:)(Sover så ekstremt lite at jeg får aldri helt det store overskuddet man jo skal få på sikt når man trener)

Men:supert med treningsplan!Jeg kjører også på med små korte pass-i lydighets-treningen.Og syns det funker veldig bra!(Så varierer jeg noen dager med søk og spor) Klem!

Linda said...

Hej takk for hilsen i bloggen min, kul med fler Lita Tillare!
Jøss, är Rejsa lik Marco, da blir det voldsamt med päls ser jag, håper dokk på litt mindre føler jag, hehe:o)
Vilka fina bilder du lägger ut, idylliskt. Lykka till videre till dere også!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin