Friday, April 17, 2009

Who Knows...

"Fin stil"....sånn ser de oftest ut når vi sporer...Trykket i lina er upåklagelig - desverre glemte jeg hanskene, så det svei jo bra i hendene...derav delvis opprullet line... Meg karakter-5, Marco +9. Virkelig FLOTT når mannen fotograferer...;)
Etter et relativt urbant liv med hele 3 byturer denne uka, inkl påtruffet 3-4 stk diverse suringer av noen hunder samt en stk "Obama-hund" (Portugisisk vannhund, var det vel...) syns nok Asfaltkongen og jeg det var på tide med litt spor i skogen! Med temp som viste +16 , upåklagelig sol fra skyfri himmel og snø som den siste uka har smeltet i rekordfart var det full fres i retning skogen.....og barmark! (Nesten!)"Jeg kommer, jeg kommer!" Pinne nr 1
Og full fres -var vel -kort oppsummert -Marcos første skikkelige skogsspor uten masse snø- dette året! Sååå glad gutt! Hadde selvsagt ikke med meg fler enn fire pinner i sekken,(hvor blir de av?) og tre ble funnet. i sporløypa, dvs nr 4 ble riktignok også oppsport på vei tilbake til bilen... Flinke plutte!Avleverer i front...."Var jeg flink nå? Og kan vi gå videre snart??!"
Etterpå var det tid for litt lydighetstrening med klikker, og uten kong....da kong nr 2 er ødelagt og har funnet veien til de "evige jaktmarker", og Marco enda ikke har feid av veien faktene med å helst ville beholde "byttet" selv...(Ergo ingenting å trene på å bytte I...Og jeg syns ikke det er noen vits i å gjøre ting om det ikke gjøres ordentlig!) Trente mest på "ligg"(avstand), "stå" (avstand) med litt forstyrrelser. Han greier jo ligge stille noen minutter nå...mens "stå" er et relativt nytt moment for han, så forlanger ikke så lenge der. Til slutt fri ved fot i forskjellige gangarter, og "sitt" under marsj."Ohoiii, nok en pinne..." "Yeahh...Oh lykke, kongen MIN jo...!"
"En hard dag"....På programmet stod også bilvask med far og leken:
"Fang vannstrålen"......
På vei ut av butikken i dag ble jeg møtt av en rumener-av den mer korpulente typen.. om mulig den mest "korpulente" man kan forestille seg- i ført en gedigen refleksvest med påskriften: REDD GATEBARNA! ...Og naturlig nok ditto påskrift på koppen han holdt i handa-for å samle inn penger til nevnte gatebarn.

Av ymse omstendigheter greidde vi, typisk nok, glemme kjøpe melk (var vel egentlig derfor vi dro dit da, he he) og mannen min ble sendt inn igjen på "fullføre-oppdrag".. I mellomtiden ble jeg sittende og betrakte rumeneren i bilspeilet-kan ikke hjelpe for det, er vel ett eller annet med den jobben jeg har hatt i flere år nå samt min innebygde naturlige kvinnelige intuisjon...;)(Eller kall det gjerne skepsis...!;) Folk kommer og går, og mange unge barnefamilier stopper og gir, samtidig som egen samvittighet døyves for de stakkars gatebarna i Romania.. Og mannen er i og for seg også mest pågående mot nevnte gruppe...Det er imidlertid noe som "ikke stemmer"-folk står da ikke bare sånn og rasler med koppen og prøver kikke nedi hvor mye penger de har fått -dersom det ikke går til eget formål...?

Får ikke mannen helt utav hodet, og når vi kommer hjem tar jeg et raskt Google søk.......Joda, her har det ikke manglet på kasuser av svindlere fra respektive land som påstår de samler inn penger til en iddeel organisasjon-("nødhjelp" etc, og selvsagt også "Gatebarn i Romania") og idet jeg sjekker ut Stavanger Aftenblad må jeg bare rope på mannen: JOO, det er han..mannen fra butikken....... Et stort bilde-hvis fjes og kroppsfasong ikke lemnet noe tvil. Hva gjør man så...spesielt all den tid politiet står maktesløse og det er svært så vanskelig å få sjekket opp alle som driver på med denne "hobbyen"...? Om det er av nød eller ikke som driver de... I og for seg hadde jeg aldeles ikke brydd meg så mye om ikke personen nettopp spilte så veldig på vår moral og samvittighet og påberopet seg rollen som penge-innsamler til nevnte gatebarn.....Det er hyklersk, forkastelig og intet annet enn svindel i ordets rette betydning! Man blir rett og slett forbannet!

....Ja, jeg ringte butikken...og mannen forsvant..sikkert til et annet sted. Og egentlig burde jeg ringt politiet... Kanskje er dette et lite varsku om at vi alle må ha øynene åpne, og være var for hvem og hva en gir pengene våre til. Så tragisk har verden blitt...man utnytter andres nød...barn som det er umulig å forstille seg hvor ille de egentlig har det.. Dette for en skruppelløs´persons/liga eget ve og vel.. Man har funnet et "konsept" som helt klart appellerer til folks samvittighet og hjerte. Det er synd å si det: men vær våken på hvem du gir pengene dine til - de opererer med fake bevis for organisasjoner som overhodet ikke eksisterer eller er mulige å oppspore iflg media og politi.... Kort sagt: Tror iflg media sjansen er rimelig stor for at dette er svindel-ligaer. Så tro desverre ikke på alle....

(Oppdatering:) Nysgjerrig nok sjekket jeg opp" id.kortet" til en øst-europeisk "kollega" av overnevnte som stod oppstilt utforbi en annen butikk en lørdag formiddag, mens hun ivrig raslet i bøsja og ba om penger fra forbipasserende mens den samme store refleksvesten blendet de fleste.. Web.adressen til den organisasjonen de påstår de samler inn penger til eksisterer neppe- iflg Google og et raskt nettsøk iallefall... Og ikke noe som helst ble heller funnet ved søk på nevnte organisasjon...(..med om mulig historiens lengste tull-og-tøv-navn på intent mindre enn ca 30 bokstaver....(!) Hvilket jeg faktisk var "frekk" nok til å nevne for vedkommende etter at jeg hadde stått og "småpratet" litt med henne. Da hadde hun tre sekunder i forveien, på klingende svensk-norsk, proklamert at de hadde kommet til Norge for t r e dager siden for å samle inn penger.... Fristelsen til å svare ble da ganske så stor :"-Å, ja jeg hilste på kollegaen din her nede i gata allerede for to uker siden jeg, da..." (Og ved enda mer googling ser jeg jo at de har oppholdt seg her i landet ganske så mye lenge..) Da kom det en del gloser på rumensk i retur...og plutselig forstod hun ikke så mye mer norsk (eller engelsk...)allikevel .. Antar jeg etter dette ble "ganet" opp og i mente....;)

****Til noe langt hyggeligere (siden dette tross alt er en hundeblogg): Ta en titt på denne videoen for god underholdning......:) 7 uker gamle schæfervalper (bruks) A "must see"! ****



...har jeg endelig fått til å legge ut en video , montro?

"Who Knows":Avril Lavigne

4 comments:

Susanne och Pebbels said...

Kul att se träningsbilder. Han är så fin så Marco. 9 +, då har ni samma väder som vi nu då? Ni har kommit ikapp oss :)

Kram

Anna&Odjuren said...

Han är en sån himla stilig grabb Er Marco!!
Ser att ni har bra spårväder, så skönt!
Ska väl ta mig i kragen och lägga lite spår framöver jag med, vi har ju snöfritt i skogen här intill :)
Dock är jag fånigt rädd för orm, och inbillar mig att jag ser dem överallt! Riktig fobi tillomed..
Ska till Hudik på fredag, stannar 10 dagar, och då blir det att spåra med en kompis, så kul!!

Jäklar vilka valpar! Superbra föremålsintresse och kamp, verkligen :)

hoppas din helg varit lugn, och att veckan blir bra!

KRAM

Anna med flock said...

Härliga spårbilder, ser kanon ut! Han verkar vara en riktigt härig kille eran Marco. Hoppas du provar att tävla honom i spår, han är ju så fin!

Jag är egentligen inte heller någon tävlingsmänniska, jag har aldrig tävlat hund och blir nervös bara av att träna inför folk så jag får väl se hur det blir, om jag vågar mig ut på tävlingsplan i framtiden.

Ang apporten så för att få dom att inte tugga så kan metallen vara bra att prova. Jag fick även tipset av min instruktör att ha en mer värdefull belöning vid tränandet av aporten för att få upp motivationen till att hålla fast stadigt. Jag tränar alltid början till fasthållandet av apporten så att jag ger hunden apporten och sen går jag baklänges så hunden får hålla apporten och gå samtidigt för oftast tuggar dom mindre om dom samtidigt rör sig. Sen lär jag in kommadot loss direkt så att hunden får hålla en kort stund sen kommenrerar jag loss och tar apporten forfarande medan jag går baklänges och belönar med ex boll. Jag delar upp apporteringen i massa små moment (ex fasthållandet, gripande, ingången, farten mm)som jag tränar separat. Vet inte om du förstod min röriga förklaring? Fråga gärna mer om du vill. Apporteringen är svårt och jag har inte börjat med det men Ina ännu.

Jennie och Exxa said...

Hej!
Tack, det gick sådär på tävlingen, vi blev diskade för att Exxa sprang av banan. Men jag var nöjd ändå för själva hindren klarade hon perfekt! :) Resten ger sig nog så småningom.
Vad är anadyrlinjer?
Jag har aldrig provat viltspår men det låter kul. Vi har spårat vanligt och det är Exxa jätteduktig på, Siberians har ju jättebra nosarbete, antar att din Ulva är likadan? :)

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin