Monday, February 9, 2009

No Summer In The City

Tempen kryper ned mot -15, og det var etter mye snørekjøring på ski, samt enda fler trekketurer i marka denne uka, igjen dags for å ta en bytur med småen. Det hjelper jo fint lite å vedlikeholde miljøtrening når alle hundene rundt her vi bor bokstavelig talt har gått undercover....! Men vi talte iallefall 7-8 hunder på vår ferd - i en by der det eksisterer i underkant av 14 000 hunder... Respektive hunder ble derfor møysommelig oppsøkt og til tider fotfulgt av undertegnede med kompani...I en fotgjengerovergang (naturligvis) ble første kandidaten registrert; en Grønlandshund som litt lutende kom "smygende" på litt vel tett - og øya til vidunderbarnet holdt selvsagt på å trille utav hodet. "Hey, jeg har sort belte i karate...don't mess with me.."! ("-Og det har jeg også", svarte selvsagt den unge mannen eplekjekt!) Jeg lyver vel usannsynlig dårlig hvis jeg påstår vi hadde kontakt - ganske enkelt ikke noe som helst form for kontakt ved dette eminente påtreff av hund.. Ehh..bildet over er tatt med sein lukketid og uten stativ og ble vel ikke akkurat noe stjerneskudd, (Marco er jo egentlig SVART i ansiktet) Er nok best å bruke til portretter der objektet er en smule mer stille enn han som nettopp har fått noen godbit søk i bysnøen..
Men det gikk seg til...! Og etterhvert ble vår litt oppmerksomme unge mann reine lydighets eksemplaret der han spankulerte fint i fot med far. Og ettersom far stort sett var hundefører,og mor fotograf - lå klikkern trygt i lomma- til mor..! For mitt vedkommende syns jeg det fungerer bedre med kontakten da. Kong tror jeg vi utelukker som forsterker, han blir altfor heit av det og syns kanskje ikke det passer seg midt i byen med påfølgende lek og belønning. (Eller har noen andre med like store ball-idioter prøvd?)Elva er ft frosset til is...
Og når vi er inne på blogging og fotografering, tror jeg minsann det var flere representanter fra blogglandia der ut og "fotoferte"; syns jeg registrerte minst tre stykker som stod parat med speilrefleksen hengende rundt halsen og attpåtil stativ. Sistnevnte har jeg jo ikke, så bildene blir jo derfor deretter...(ergo:selvsagt er det ikke min feil at de ikke ble perfekte, he-he..)Skulle jo helt klart hatt mer biler fra bysentrum, men får spare til en annen gang å utfolde meg som turist i egen by.. og kanskje er det også en fordel at det er lyst ute.. Her er iallefall bilde av det lokale øl-bryggeriet som ligger nede ved elva der vi tok turen vår...Drammen fikk forøvrig i 2008 europeisk pris for beste byutviklingen - og syns ikke byen ser så verst ut! Det er videre lagt opp tur- og gangstier som strekker seg flere kilometer langs elva på begge sider av byen. (For de om ikke har vært her: elva deler byen inn i to) Om sommeren er det videre ypperlige bademuligheter her. (Men du får neppe se meg figurere i bikini så nært oppi byen. Nope!) "Ypsilon", altså bruen på øverste bildet er en av de tre bruene som i umiddelbar nærhet strekker seg over elva, og er utelukkende en bru for fotgjengere/syklister...
...Og apropos snø; det er langt mer snø enn det kan virke på bildene, betviler ikke at det er oppmot 1.5 m med snø på østlandet ft......

"Summer In The City" : The Lovin´Spoonful, 1966

5 comments:

christyzee said...

beautiful blog..
blessings...

Susanne och Pebbels said...

Å vad fint med all snö!!! Visst är det konstigt att alla hundar försvinner på vintern ;)

"Cut" metoden är så bra, se nedan, , jag skrev längre än vad jag trodde :-)


Ja, jag tränar ju mest lydnad med Vilda. Även om hon spårar och söker en del också. Det jag vill satsa på med bägge är lite lydnad men absolut främst agility. Jag är helt såld på agility. Pebbels har ju ingen direkt grundlydnad heller, förutom det allra enklaste. Hon går ju att ha lös och så, så det är ju inget problem att ha med henne.

Jag förstår att det blir mycket med hundar som har olika behov, men det måste ändå vara kul?

Det där sista du skrev hos mig förstod jag inte, det där efter Ps. kan du skriva på engelska? :)


KRAM

Anonymous said...

Så artig at du vil satse litt på agility!Viktig å finne både det en selv og hunden trives med - uansett er det heøt klart moro å la hundene få jobbe. Det er utrolig hva man egentlig kan bruke de til!Blir fint for Vilda å få en artsfrende også:)

Javisst er det kult med en siberian og en schæfer:) Mht motor og behov for fysisk utfoldelse er de jo veldig like, så da kjører vi de likt.Schæfern er god på trekk den også! Men Marco elsker jo det lille ekstra mht hjernekrympa:søk,spor, (og lydighet)- og det gjør jo vi også.:) Det lar seg ofte lett kombinere med det fysiske (eks oppsøk i ulendt terreng og større arealer)-og han blir mentalt stimulert og "sliten" på det viset. DET behovet har jo ikke Ulva:er bare trekk og tur som gjelder!Da kan man vel si særlig Marco får mer en nok utfoldelse enkelte dager!:)Men han har jo ikke akkurat noe imot det! (Bare ikke alltid jeg føler jeg har det store overskuddet til å gå en laaang tur i tillegg til spor, søksøvelser og lydighet, miljøtrening osv)
De er jo veldig vitale og har masse energi begge to!:)Elsker jo hunder som VIL!:)

Jeg skal inn og titte på hva jeg skrev til deg, husker det ikke helt i farta!:)
Kram!

Susanne och Pebbels said...

Förresten; Vad heter hon, så kan jag googla och se hur hon ser ut :-)

Kram kram

Anna&Odjuren said...

Jättefina bilder!!! :)

Kram!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin