Monday, May 4, 2009

Whole lotta Rosie...

Ja, dagan dæm går no.... Blitt fint lite tid til blogging, og grunnen til det ser man under her!:) Det er fint vær om dagene, og da er det ut på tur og arbeid i hagen som gjelder på fritida. Dvs et forsøk på sistnevnte iallefall....
Det vil igjen si at det har blitt turer og trening på grabben og meg alene, da jeg er overbevist om at frøkna i familien forsøker sette ny verdensrekord i løpetid.. Med det resultat at den unge, mørke herremannen ikke har spist siden forrige mandag....! Til mors store fortvilelse... (Og det til tross for at far og Ulva har vært noen dager utenbys på "rehab" - hjalp imidlertid fint lite, da Marco fortvilet stresset verre rundt her for å oppspore jenta med de gode duftene) Om jeg hadde foret på med biff så hadde han temmelig sikkert ignorert det óg.. Kan tro det derfor var en som riktig HOGG innpå i dag, må vel sørge for å ta igjen alt det tapte...!Men hunden (som av nevnte årsaker for tiden lyder navnet "Freddy Fjern") og jeg kom oss da avsted på lydighetstrening med konkurransegruppa i klubben. Uten at jeg hardnakket skal påstå vi noensinne kommer til å stille til start og i samme slengen leve opp til Marcos forfedres meritter...;) Fortsatt er det mest de andre hundene man er opptatt av, men der kan jeg jo bare takke meg selv fordi jeg ikke har trent nevneverdig med forstyrrelser i form av andre hunder tilstede... annet enn en tur til byen i ny og ne... (Klart man kan være "Mr Lydigheten Himself" i hagen og alene på banen...;) Men: han har unektelig utbytte av øktene - og det har nok også jeg...(!) Var nok å skyte litt over mål å i tillegg stille til fellesdekk med ca. ti andre hunder, men han lå iallefall der (med forbeina pent i kors!) noen minutter,(tror jeg - føltes imidlertid som en hel time!) før han til slutt reiste seg og øyensynlig lurte på hva ialledager dette var for en "slapp gjeng"....?!? Halloooo??? Brukstreninga dagen etter gikk at pipskogen, da vi ikke hadde bil den kvelden. Så satser med friskt mot neste treningskveld!

Nedenfor er iallefall noen bilder fra en dagstur vi hadde - der vi selvsagt også fikk kjørt litt feltsøk.(upplet) Merkelig nok like konsentrert og arbeidsvillig som vanlig- og alltid en fryd å se på når han jobber! (Noen som så hunden?)
I et stille øyeblikk...
Gårdagens tur gikk iaf i solid oppoverbakke-fin trening det.... ....og premien er selvsagt upåklagelig utsikt over bygda og fjorden...Bratt terreng.....Helten mente jeg "utfordret sjebnen" ved å klatre så langt utpå tippen for å fotografere... Med en mine som ikke levnet tvil om hva han mente kunne han bare konstatere at: "Ja, ramler du nå, er du FERDIG!.." Det syns jo jeg imidlertid var å ta litt vel hardt i, og for riktig å "opponere" sklidde jeg (som fireåringer flest!) selvsagt enda lengre ut......En annen liten premie for Marcos del var selvsagt at Ulva var med-mao. ikke lengre separate turer...
..selvsagt var det noe Ulva også var særdeles fornøyd med...her "prater hun" svært så lykkelig i vei.....
Søtnos, men rimelig intens søtnos ft--- Har blitt et par overnattinger i bilen siste uke...eneste stedet hun holder fred og ikke uler...(!)Endelig skriver vi mai-måned...! Naturen har omtrent eksplodert den siste uka..Slenger med noen bilder fra fjorden rett ved her vi bor - og også et flott turområdeSkywatch!
Skywatch II - fin himmel! :)
...og her har jeg tilbragt noen timer med ræva i været... Fant ut jeg ville ha stein rundt blomsterbedet,(som ft ikke akkurat har "eksplodert" med sine ca.tre tulipaner...gadd vite hvem som grov opp all blomsterløken i vinter...?!?) Selvsagt måtte jeg velge presis de steinene som veide intet mindre enn 15kg pr stk, så denne jenta fikk visst også trimmet armmusklene i samme slengen...
Litt internt stoff: Forresten så kom jeg over en sak på nett her en kveld jeg satt og googlet Marcos farfar Task Vom Haus Milinda.. (se ink)... alltid vært litt nyfiken på ham. Hun som hadde Task boende hos seg de siste årene av sitt liv, skriver her om denne hunden. Nå er det engang sånn at det er svææært lenge siden jeg sist børstet støv av mine tyskkunnskaper fra skolen, men det meste vil jeg tro jeg allkevel maktet å forstå...Det som slo meg var at jeg tror minsann det gode lynnet og "friskheten" denne hunden så ut til å være utrustet med også har fått sin innflytelse på generasjoner etter han. Iallefall var det svært så mye jeg kjente igjen hva dette angår på vår Marco. ;)
"Whole lotta Rosie" : ACDC

7 comments:

Susanne och Pebbels said...

Underbara bilder. :)
Ser oftast spår bilder, är det det som ni tränar mest?

Skönt att de kan gå tillsammans igen. Ulva är så fin så, ja Marco med så klart.

Vilda har inte varit och provbott ännu. Men jag tror att vi har hittat en familj som kan passa, men vi ska avvakta lite och se hur hon mår och exakt hur mycket medicin hon kommerr behöva om hon stannar kvar.

Jag hoppas att det går bra på kursen, Pebbels gör ju alltid sitt bästa, det är mest mig själv jag tvivlar på.

Håll tummarna på onsdag ;)

Klem

Anna med flock said...

Skönt att ni kan ha hundarna ihop igen, inte lätt med löptider, jag vet ;) Tim var helt tokig första dagarna vi tog hem Ina igen men nu är det lugnt hemma.

Duktiga ni är som tränar på bruks, visst är det svårt med störningar av andra hundar. Ina har också svårt med det, hon är ju inte så van med andra hundar/människor.

Otroligt vackra bilder, han är ju så ståtlig och vacker eran kille!

Ha en fortsatt fin vecka!

Susanne och Pebbels said...

Om Vilda mår bättre på landet så känns det som att hon får flytta dit, men först gör vi det på försök. Det är tungt, men jag har inte hjärta att låta henne äta medicin hela livet om hon inte behöver.

KRAM

Susanne och Pebbels said...

Vem är /vad betyder egentligen Freddy Fjern? (Jag förstår att ni syftar på Marco)...har undrar så länge, måste fråga :)

Klem

maja said...

He he, "Freddy Fjern" er bare en som heter Freddy og som iflg http://ordbok.nada.kth.se/ betyr avlägsen/frånvarande/fjärran...Vet ikke om det hjalp så mye. Er bare en litt intern, norsk måte å si det på..humoristisk ment!:)Marco har nemlig vært litt sånn under løpetiden..
Klem!

Anna&Odjuren said...

Jättevackra foton!!
Ja hua, var inge kul att ha Trassel okastrerad när Axa löpte här heller, riktigt nervpåfrestande!!

Japps, införskaffat ett stort akvarium nu :) Ska bli lite större och roligare fiskar där, ska köpa nästa helg är det meningen :)

Han är verkligen så grov och fin din Marco, hur stilig som hellst!!

KRAM

Anna med flock said...

Tack för kommentaren din!

Jo med Ina har jag börjat lära in "stå" med klicker, först står jag bara still och belönar(klickar)att hon stpår framför mig, sen går jag sakta baklänges och belönar om hon stannar till, sen gör jag likadant fast säger "stå" (eller stanna) när hunden frivilligt stannar. Efter det provar jag att gå åt rätt håll och kommendera för att se om det funkar, hittils går det med Ina så jag hoppas det ska bli bra. Tim är lite mer signalkänslig så honom får jag börja om med lite för han bryr sig mer om mitt kroppsspråk än vad ha säger.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin