Friday, February 27, 2009

Highway to Hell..?!

Jeg anbefaler alle hundeeiere og oppdrettere til å se denne filmen:

Filmen tar for seg hvordan mange hunderaser blir avlet i stykker - og grunn nr en er utelukkende mange oppdretteres besettelse for utstillinger eller "The excessive dogshowing competition", som en av forskerne i filmen påpekte.
Jeg må innrømme jeg gråt da jeg så bildene av den rasen jeg tross alt er så betatt av; den stakkars schæferen som knapt kunne pga hasene subbet mot hverandre – men som allikevel mottok rungende jubel fra dommerne pga sitt utseende og på det grunnlaget ble høyt premiert !(...og resten sier seg selv med tanke på videre avl……fritt frem..!) Og det var dessverre ikke bare han jeg felte noen tårer for…

Nå har jeg vel aldri lagt så veldig skjul på at jeg som schæfereier primært, aldri har vært spesiell fan av utstillinger. Av den enkle grunn: at jeg skjems og er til de grader oppgitt over oppdrett og avl av denne rasen her i Norge. Schæfer er og blir en brukshund – og jeg refererer da utelukkende til de mange utstillingsoppdrett, for her fins knapt en håndfull bruksoppdrett. Samtidig bøyer jeg meg i støvet for de som kommer på banen her, og som i flere år har kjørt sitt eget løp tross svært lite begeistrende tilrop og sågar utskjelling og hån fra "den andre leieren". At de allikevel har full tro på det de holder på med. De gjøre i mine øyne en glimrende jobb med å oppdrette fremragende brukshunder! I en blogg har man heldigvis lov til å uttrykke egne meninger. Jeg er absolutt ingen ekspert på genetikk eller hundeoppdrett, men min ukvalifiserte mening som allmennmann er: jeg fatter og begriper ikke hvordan man utelukkende kan avle på utseende av en brukshund ! Det eneste fornuftige grunnlaget for all avl må jo være nettopp bruksegenskapene (inkl selvsagt fysisk og psykisk helse) og hvor egnet de er til å fungere i det miljøet de lever i/skal brukes i. Mange hunderaser har iflg denne filmen bare på grunnlag av de enkelte oppdretternes besettelse for utseende og kosmetiske abnormaliteter faktisk av den grunn blitt påført helseplager- og ofte enorme helseplager som for meg er totalt hjerteskjærende å være vitne til skjer der ute i verden.
Som våkne og erfarne hundefolk er det faktisk noe vi kan gjøre for å medvirke til at oppdrettere/kennelklubben tar tak: vi må henvende oss og kjøpe hund av seriøse oppdrettere som fokuserer på bruksegenskaper framfor utseende. Og alle erfarne og fornuftige hundeeiere (spesielt vi som trener aktivt med hund) bør bidra til å øke etterspørselen etter slike hunder og spre ”budskapet”- også til nye hundeeiere. Kun da vil det etterhvert blir flere og flere slike oppdrettere.
Litt søkstrening...alt man greier av fotos alene....
Jeg konstaterer at faktisk har allmennheten begynt å våkne litt i alle fall (og forhåpentligvis noen oppdrettere også); og man vet at det i alle fall er noe som heter "bruksvarianten" av rasen...
Det jeg som "the girl next door" samtidig registrerer, er at en del oppdrettere som utelukkende avler på utstilling har begynt å referere til sine oppdrett som de enestående i Norge som avler brukshunder kombinert med utsillingslinjer, når de i realiteten allikevel aldri har vært avlet på det førstnevnte grunnlaget. Man konstaterer vel en økt etterspørsel. Flere sender så avlstispa si på et lengre opphold til Tyskland for så å trenes til for eksempel en SCHHI av kyndige hundetrenere, (man orker tydeligvis ikke dette selv…men ok det er vel noe..) og med ett har man fått en "brukshund"-og avler så videre på de yndede utst.linjene... (Nylig hørte jeg om ei fortvilet jente som som førstegangs shæfereier ikke kom hjem med det hun var på utkikk etter – og det sier seg selv at man leverer jo ikke valpen tilbake.. Det kan ofte bli en dyrkjøpt erfaring.)

Jeg kan bare snakke for min egen rase: og håper inderlig at kennelklubben og oppdrettere endelig tar tak. Og får man ikke tak i hund her i Norge ,så er jo ikke Sverige så veldig langt unna – de har i alle fall skjønt dette og tatt vare på de gode gamle brukslinjene! …Kan intet annet enn varmt anbefale å ta turen dit for å få tak i schæfer; som er skapt og avlet som en schæfer skal være! Marco,vår andre schæfer er som kjent også svensk, og jeg kan ikke annet enn si at jeg er og blir strålende fornøyd med også unge "Turbo", hans arbeidsevner/interesse og kapasitet, nysgjerrighet på livet, gode lynne - og vakker er han også! (Må innrømmes at vi daglig får masse skryt fra totalt fremmede folk om hvor flott de syns han er. Det er jo også et pluss. Men var heller aldri min forutsetning for å velge hund! Men så syns jeg bruksvarianten er finest, så det! Tilfeldigvis langt nærmere det utseendet schæfern opprinnelig så ut i sin tid.)

***************************************************
Håper alle tar seg tid til å se filmen: det er absolutt hele pointet, og en alvorlig vekker mht hva vi er i ferd med å gjøre…. "We're practically breeding them to death", som en av forskerne sa.... Sorry, men det vil jeg ikke være med på! Vil du?


Legger til noen treningsbilder, som vanlig er min stakkars mann et yndet fotoobjekt..... Beklager bildekvalitet; det var ikke akkurat dagen å ta bilder, mørkt og "foggy weather"...!

Foten sin det.....Vending...

Løper i panikk etter kongen....!Avlevering... Breeeems, forbeina rett ut!!!Heng fast! Tro ikke at jeg slipper, liksom!!!
Ivrig bjeffende og vill i blikket: "Gi meg den jækla kongen!!!! Nåååååå!"

"Highway to Hell" : ACDC, 1979

4 comments:

Sev said...

He's so cute!! :D

Anna&Odjuren said...

Ja den videon har jag sett, så sjukt!!!!
Helt vidrigt hur man avlar, utseénde före hälsa, hur tänker de egentligen?!?
Så hemskt när Cavaliern skriker, och stackars Boxern med epelepsi... Det skär i hjärtat när man tittar... :/

Fina träningsbilder :)
Idag ska jag prata med chefen, så efter det får vi se hur det blir!!

Ha en bra fredag :)

Kram

Susanne och Pebbels said...

Fina träningsbilder, nu vet jag hur don man ser ut men inte hur du ser ut :D

Jag håller med gällande brukshunden på utställningar. Ta tex labradoren. Utställningslabradoren är så fet att den knappt kan röra sig normalt. HEMSKT! Labradoren är ju en apporterande fågelhund och ska smidigt kunna ta sig fram i skog och mark.

Samma sak gäller ju katter, ta tex perserkatten vars nos ska vara så högt upp som möjligt, men det har resulterat i att snoret kommer i ögonen och skapar fruktansvärda ögoninfektioner.


KRAM

Susanne och Pebbels said...
This comment has been removed by the author.

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin