Sunday, January 4, 2009

Cry Wolf

Under: Need I say more...? Ufattelig skjønne var de valpene der de forsiktig tittet frem fra Jan-Erik Aas (ulvetrener) og Sigrid Ekrans armer... (klikk for større versjon)

I lys av en annen tråd i blogglandia tenkte jeg å bare legge ut noen "skrytebilder" her. :) Det er riktignok ei stund siden via tok turen til Langedrag for å hilse på ulvene; dvs da på "tomannshånd" med ulvene Ask og Embla. Da ingen av oss regner med at vi noensinne vil få oppleve å se de i vill tilstand, syns vi det var et veldig greitt alternativ å ta turen oppover hit. Det ble et like uforglemmelig - som uvirkelig - treff på mange måter. Tror ikke engang det gikk riktig opp for meg at det var snakk om ulv..så ufattelig lik vår venn hunden som den er... Samtidig legger jeg jo ikke skjul på at det var så vel spennende som rørende å ha en ulv så tett innpå seg...at den i realiteten nusser deg i munnvika...!
Intet annet enn fantastisk at det går an å bli til de grader så akseptert av et rovdyr som i vill tilstand er så sky oss mennesker.Fikk desverre ikke dokumentert mine suss på film!
Ulven er og blir en art som jeg syns er helt spesiell. Vakker, høyreist og velpelset som den er - og samtidig så sky. Orker ikke begi meg altfor dypt inn på rovdyrpolitikk og forvaltningen av ulvestammen her i Norge,(=elendig...her har vi også mye å lære av dere svensker!) samt vår manglende evne til å akseptere den som et individ som på lik linje med andre arter har like mye livets rett. Ulven har vel blitt gjenstand for alfor mange myter og misforståelser igjennom århundrer, og et individ som til de grader blir holdt til ansvar for brorparten av drap på husdyr (og da hovedsakelig sau) når realiteten er at også andre arter forsyner seg av spisekammeret som tusler rundt i naturen, sistnevnte oftest fullstendig overlatt til seg selv. Årsak til at sau blir borte skyldes jo også oftest HELT andre årsaker... (..Og ja, jeg haaater eventyret om "Rødhette og Ulven" som barna blir tvangsforet opp med fra dag èn! Fler?! ) Det skal vel videre heller ikke være et "enten eller"; den ER en del av vår naturlige fauna...!
Over: Ikke rent liiite stolt.. All kommunikasjon foregikk selvsagt på ulvens premisser, og vi fikk beskjed om å ikke stirre ulven inn i øynene, tømme lommene for evt godbiter, og kvitte oss med ting som hang og slang feks fra klærne våre etc.(kameraer som hang rundt halsen etc kunne vekke interesse hos ulven...)
Ser passe snål ut her*lukke øya og blåse opp kinnene*, jaja..

Enda mere klining...Nå jeg nå ser på bildene må jeg jo si de bar mye preg av suss og kos. Her napper Ask Jan Erik i "skjegget"...(Sånn som Marco gjør på mannen min, men og ikke helt får til på meg..heldigvis, he he...) Veldig interessant å se hvor like de var hunden mht språket sitt.

Bildene er tatt før den tiden undertegnede anskaffet seg digital-kamera, og derav skannet. I tillegg var det vel litt lett regnvær den dagen, så ikke helt optimalt hva bildekvaliteten angår...

Inne på denne linken fins en video fra ulveparken som er vel verdt å ta en titt på. Her får du se møte med ulvene på nært hold.... Enjoy!
Under:Litt av gjengen; dvs de av ulvene som ikke var sosialiserte og som vi ergo ikke var på tomannshånd med...
FRA HUNDEFRONTEN: -15, brrrrrrr!! Fremdeles sol på dagtid, friskt i "kjakene" og ideelle forhold i marka. Min bedre halvdel tok derfor i dag med seg Marco og Ulva på en lengre runde med "spark-sleden". Tre sultne ulver ankom av den grunn her hjemme for litt siden. Tror de fikk tatt seg bra ut, men vi tar det selvsagt litt lugnt med "småen" - har jo enda ikke rukket å få røntget han. (Men nå har vi bestilt time iallefall så vi får det gjort!)

Ellers har det jo vært noen riiimelig kalde dager her, så på våre turer/treninger må jeg vel bare erkjenne at jeg har vært rimelig godt polstret med minst 15 lag klær med ull fra innerst til ytterst inkl. enorm dunjakke...så godt innpakket at man selvfølgelig svetter som bare det når man får gått noen skritt... Man lærer visst aldri, frysepinn som man er...

Fikk forøvrig rukket å gå litt lydighetstrening på banen her forleden etter en vel times gange i marka. Sitt/ligg/stå/bli/fot.. Hm, litt vel fokus på ballen han jo selvsagt veit er gjemt i lomma, og går iblandt litt skeivt... Og liggen er nok IKKE verdens hurtigste! Marco måtte jobbe litt mer for ballen denne gangen, men det skader jo heller ikke.....! ;) Canis´ klikkertreningsbok er også ankommet, så nå skal jeg sette meg ned og kose meg litt med den... :)

YouTube: "Cry Wolf" : A-ha, 1986
"Seven days to the Wolves" : Nightwish

3 comments:

Susanne och Pebbels said...

Fantastiska bilder! Jag längtar tills jag ska klappa vargar :)

MAJA said...

Takk! :)...og jeg misunner deg som har alt dette i vente! Når er det du skal i veg da? Bare husk å ta av deg saueskinns-jakka, ellers er det jo mulig du kan bli litt VEL populær, he he:)Var en der som var sååå intr. i min venninnes sko-trodde det var noe HELT annet vi, men det var altså skinnet...:)Ha forts fin kveld!

Geir Ole said...

Hei Maja!
Det er ikke noe "mas" at du spør.. og din D40 holder i massevis til å ta gode bilder. Du har helt sikkert hørt det før og jeg sier det også: det er du BAK kamera som skaper bildene, IKKE utstyret.

Ang. spørsmålet ditt:
"Kaveri-fjellets hund" er en dobbeleksponering. Dvs at du først må tenke gjennom hva du vil presentere/vil fortelle med bildet ditt. Deretter eksponerer du en "filmrute" to el flere ganger. "Kaveri" er eksponert to ggr. Denne funksjonen nåes via "Meny"-knappen, men jeg vet ikke om du har denne muligheten på D40. Et alternativ er å ta to eller flere eksponeringer og "sette dem sammen" i et bildebehandlingsprogram.

Er du usikker så er det bare å prøve seg frem - ta masse bilder.

Var dette tungt og uklart forklart så er det bare å ta kontakt :)

Lykke til!!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin