Sunday, June 28, 2009

Idyll...

Det er uten tvil særdeles varmt å være både hund og menneske i disse dager-spesielt når temperaturen kryper opp mot +30 i skyggen og underulla til de to velpelsede fremdeles ser ut til å være presis like suverent intakt.(Gad vite hvor mye jeg har børstet på de, men vinterfrakken ser bare ikke ut til å gi slipp...man har faktisk problemer med å komme til og få satt Expoten)

But, who's to complain, anyway? Er det ikke dette vi alle bare har gått og ventet på etter en lang og kald vinter? Akkurat som Postgirobygget synger i sommerlåta si fra -96...:
Det var øl,berusende ord,det var sommer, det var sol, det var hjerter i brann, blikkstille vann, alt på denne jord....
Allikevel konstaterer jeg bare at jeg -og skråsikkert nok også hundene- lengter meg tilbake til fjellet..og Foot of the Mountain. Av fare for å bli drukne totalt i flåsete klisjéer såvel som å bli overfladisk , men : Jeg kunne faktisk også levd der jeg...som Aha synger om i nettopp den låta! "Strategisk" nok (ehemm...) tok vi turen til Telemark og Vinjes vakre fjell og natur ei helg for litt over ei uke siden-og riktignok før hetebølgen slo inn over østlandet... Ulva skuer utover Vinjevatn... Ikke langt unna så vi spor som kunne ligne på BJØRN-og bjørn har vitterlig også tidligere blitt observert i territoriet...

Men med ett oppleves ikke fjellheimens +15 så veldig ille-for hva annet får man gjort om dagene? Hundene har resignert totalt og har funne seg hver sitt skyggefulle tre å ligge under-og ingen vil ha mat før det blir svalere ute i kveldinga rundt 22-23 tida. Så når muligheten er der har vi også lagt turene til nettopp den tida på døgnet. Da er nemlig også aktivitetsnivået særdeles på topp.. Passer jo dessuten utmerket for en natteravn som meg, so to speak!;) Oh, LYKKE!! PINNEPARADIS!!! Drivved i massevis-her ved Songa...Marco in action-oppdrag: flytte all drivved.....

Ikke vanskelig å skjønne hvorfor man liker seg her.....sandstrand og bølgeskvulp. Og litt mer normal temperatur for en stakkars hund........Det ble også tid til kanopadling. Av ymse grunner ble det intet ørretfiske, da herren i huset hadde glemt fiskestanga...Torde ikke si så mye på det, da jeghadde glemt batterilader til Mr NIKON, og måtte nøye meg med mitt gamle digitalkamera....

Alle bildene tatt ved Vinjevatn.:)

Flatdal-like ved Seljord....:Så mye sporing har det nok ikke blitt. Fikk nok etter siste seanse , da jeg plukket flått så det stod etter av Marco. Hadde t.o.m fått hele fire stykker i ansiktet sitt-en flott("flått"..ehemm) piercing ved øyet, samt en i munnvika, i øret og en under haka..."Lekkert"... MEN både piercing og flått er soo outdated...etter min mening da!
Vi har jo derimot hatt noen fine "kvelds/natteturer" uti naturen. Og våken og interessert som den godeste Marco er, gjorde jo han sine "funn" midt inni tjukkeste skogen..til mors lettere "fortvilelse" (men som jeg nå bare må smile av). Her vi bor er det ikke rent lite litauere og polakker som holder til på gårdene, og av ymse grunner er det tydeligvis ikke alle som lever under de kår de burde. Derfor tas det vel iblandt i bruk kreative løsninger, og en av de var tydeligvis å sette opp en lavo/telt av plastduk.... Trenger jeg si mer? Han fant de, han.... Solid overvær fra "midtlinja" (stien) og vusj avsted...

St Hans (Midtsommer!) ble også feiret i løpet av forrige uke og Marco stod for underholdningen som bortsett fra besøk av gode venner fra det blide sørlandet, mat og drikke, naturlig nok bestod av stadige invitasjoner til "kaste-pinner-til-meeeg"... Jeg er spent på om han som oftest ble invitert på lek kommer til å kjøpe hund snart;) Samtidig kan jeg vel ikke nekte for at Marco som den sanne gjeterhund han er, hadde mer enn nok med å holde styr på gjestene.... Ellers var de "lugne" og fine begge to, og lå stort sett der og koste seg mens vi andre spiste... (Ja, hundene altså..;) Selvsagt underlagt en viss bevåkning av potensielle inntrengere på territoriet, men det hører jo med når man har en vakthund i hus...:)

Ikke fullt så idyllisk...:
Uunngåelig nok bar vel sist uke stort preg av Michael Jacksons bortgang. Nå kan vel mye sies og menes om den mannen, og hvorvidt alt stemmer en helt annen sak. Han var nok en spesiell type, som mange aldri ble helt klok på. Samtidig absolutt et IKON, og et musikalsk geni og en legende, med et vanvittig repertoar på sin musikalske merittliste. Det ser man jo tydelig med den responsen som nå brer seg omkring i verden. Selv om jeg aldri har kjøpt et eneste album er nok mine favoritter Billie Jean (denne opptreden så jeg på TV, way back then...), Thriller albumet, og BAD albumet...Det er noe med den beat'en. Og..hvem har ikke i sine glansdager (...forhåpentligvis før fylte 20....og helst ikke som offentlig debut i et eller annet bryllup etc;) prøvd seg på Moonwalk'en og et par (mer eller mindre mislykkede) dansetrinn...?

Rest in peace!Takk for We are the world og all musikk, banebrytende musikkvideoer og moonwalking...

"Idyll": Postgirobygget

2 comments:

Jennie och Exxa said...

Åh fina fina Ulva!! Men vad kraftig hon ser ut, är det pälsen eller är hon så stor i kroppen? Exxa skulle se ut som en liten pinne jämte henne :)
Har ni det lika varmt i Norge som vi har här? Känns som att man smälter bort, Exxa sover hela dagarna och sen är det high life på kvällarna :) Kram på er!

Anna med flock said...

Vad härligt det såg ut på sandstranden, det är verkligen vackert på alla bilder...underbar natur! Mina hundar är likadana, äter mest på kvällen och tar det lugnt utom när jag tvingar ut dom till aktivitet de lilla jag orkar ;)

Vilken päls han har Marco, förstår om han blir varm.... mina har fällt en del så dom klarar sig skapligt.

Hoppas du får en fortsatt jättemysig sommar!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin