Monday, December 21, 2009

God Jul! (Hundelivets gleder...)

Først litt Christmas-spirit: Ingen Jul uten den årlige post-forsendelsen med sjokolade og diverse accessories fra "Junaiten".. (USA....Og jepp, jeg har vært å snikspist av karamellene..yummmy!)
Så litt hundestoff, med litt mer om "Hundelivets gleder ":
"Helten" er trofast leser av "Postlista"; et nettforum for hundekjørere. Artikkelen under er fritt sakset herfra.Tydeligvis er erfaringene en gjør ute i felten "så som så", og noen av oss er kanskje mer ærlige enn andre...
Måtte allikevel le litt - det hele er temmelig tragikomisk!
"Nå avliver jeg snart meg selv... Nå ligger jeg på sofaen og lurer på om det var så lurt å begynne med hundekjøring og trenger helt klart psykoterapi.

Jeg har hatt et firespann i 1,5 år og har hatt det flott med de. Dessverre måtte jeg avlive ledertispa mi. Da stod jeg igjen med tre. Tre er jo alt for lite og det endte med at jeg fikk overta fire av en venn. Så nå fyker jeg rundt i Nordmarka uten kontroll og med syv trekkvillige hunder.
Nå har alle tispene hatt løpetid i løpet av de tre ukene jeg har hatt syvspann og den siste er nå høyløpsk. Gutta begynner å bygge opp en frustrasjon som når nye høyder og her begynner dagens moro…:.
Jeg kjøre avgårde fra Skar og kom ut på vannet Øyungen. Siden jeg ikke har noe god leder enda begynte de å surre ute på vannet. Jeg klarte med nød og neppe og stoppe spannet på isen for å forsøke å korrigere kursen. Hannen jeg hadde i front så nå sitt snitt til å få seg litt og snudde seg rundt for å gjøre et forsøk.

Det skulle ikke hann-hundene lengre bak i spannet ha noe av og la seg i selen for å få være med på morroa. Bakerst står jeg og har ikke en mulighet til å stoppe på den blanke isen. Det ender med en stor ball med hunder. To av hannene ryker selvfølgelig i hop. Midt ute på isen må jeg prøve å skille de to som sloss, samtidig som jeg må prøve å forhindre at flere blir med på slosskampen. Mens jeg prøver å skille de må jeg få løs de andre gutta av linesettet så de kommer seg unna. Jeg klarer tilslutt å skille de, men da renner allerede blodet friskt.
Og nå er jentene klare for å sloss. Jeg får tatt ut to av tispene av linesettet og klarer med det å forhindre en ny kamp. Nå står jeg med tre hunder igjen i spannet. To ankerhunder som er klare for mer tur og en som blør ganske kraftig. Jeg får dratt spannet inn til land for å få festet de, men i mellomtiden så er de andre gutta i full gang med å få parret seg litt. Jeg løper rundt i området som en gal mann for å forsøke å få stoppet parreleken og klarer tilslutt å få festet løpske tispa med en nakkeline til en busk nærme nok til at jeg kan gå i sleden uten at gutta prøver seg. I sleden får jeg henter oppstallingskjettingen som jeg heldigvis hadde med.
Jeg får hanket inn resten av bikkjene og klarer tilslutt å få snudd sleden, satt ankeret godt på plass og satt bikkjene tilbake i spannet. To av de må løpe uten bakline på grunn av skadene. Så bærer det tilbake og rett til veterinæren. Begge er skambitt og den ene har i tillegg brekt et bein i foten.

Og nå lurer jeg på om jeg bør gi meg "før noen blir skadet...
******************************************************************
...Og blir undertegnede frisk fra influensaen hun er berammet med for tiden hadde det jo vært suverent! Ingen god strategi å få besøk av Herr Svin like før jula ringes inn, syns nå jeg..hrmf! Og ikke er det gøy å måtte "isolere seg" fra omverdenen heller av frykt for å smitte andre. Men det mest kritiske er vel situasjonen for mannen som frykter en jul uten kaker...hvordan overlever man det, mon tro...?! He he.. Vel, det ordner seg nok for snille barn!:)
Riktig God JUl til de som måtte titte innom!

7 comments:

Karin och Wilma said...

Klart du ska börja köra hundspann :-) Det verkar jätteroligt. Lite fler hundar bara ;-)

God Jul till er också.

Susanne och Pebbels said...

Jaaaa vad roligt att köra hundspann, det skulle jag ha gjort om jag hade en Ulva :-)

God jul och gott nytt år önskar Susanne och Pebbels!

Susanne och Pebbels said...

Nu när jag scrollade ned en bit så såg jag den nya hunden!!! Vad fin han är. Är det tänkt att ni ska ha valpar på dem sen eller?

Gud så roligt med en hund till!

Klem

Susanne och Pebbels said...

Jär lite sugen på att skaffa en till hund, men det funkar så himla bra med Pebbels nu. Om jag skaffar en till hund så får hon ju dela uppmärksamhet och träningstid med en annan vovve. ;P

Gällande vargar så stämmer det att man ska skjuta 20 talet vargar i Sverige.

Hela Sveriges vargstam på 220 vargar är helt inavlad och kommer från endast tre vargar. Vilket betyder att alla är nära släkt med varandra.

Det har lett till att vargföryngringarna minskar i antal.

Man ska också hämta vargar från tex Ryssland och inplantera i Sverige(inte Norge tror jag för ni har inte så jättestor vargstam heller, plus att vargarna kommer försöka vandra hem igen eftersom det är nära, och när de ska hem måste de gå genom renskötsel område och de brukar de inte klara).

Man känner att man måste få in nytt blod i vargstamen för att säkra livskraftig vargstam.



Oj, vad långt. Kram :-)

Maja said...

Hei Susanne! Da skjønner jeg logikken bak standpunktet om å beskatte den svenske ulvestammen. Her i Norge var det vel aldri annen årsak til at man tok standpunktet om å felle ulv, annet enn bøndenes rop om å minske ulvestammen (fordi de "var redd for sauene/husdyra".) En ulvestamme som forøvrig er svært begrenset-og sånn sett er vel også sjansene store for at vi får innavl om ikke flere russiske ulv vandrer over her fra nord.(Det fins en fredet russisk tispe som vandret over hit for noen få år siden-den er nå fredet)
Vet du forøvrig noe om hvor disse ulvene skal felles- over hele landet eller spesielle områder/flokker?Er jo en del ulv som vandrer mellom Svenskegrensa og den norske.

Ne, Pebbels hadde sikkert likt å få en bror eller søster:)Men som du sier er det litt ekstra jobb med to om man ikke kan samkjøre de.Husse, er han interessert i å trene hund da?:) KRAM

Susanne och Pebbels said...

Gott nytt år!!!


KRAM

Anna med flock said...

Önskar dig en riktigt fin start på det nya året!

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin